وقتی صحبت از رژیم غذایی و لاغری به میان می آید همه ما به یاد رژیم های سخت و طاقت فرسایی می افتیم که خوردن هرگونه خوراکی خوشمزه ای را برای ما ممنوع می کند. اما امروز به جای یک لیست بلند بالا از باید ها و نباید های رژیم غذایی می خواهیم خوراکی های خوشمزه و ساده ای که به روند لاغری ما کمک می کنند را معرفی کنیم.

میوه های مناسب برای لاغری

به طور کلی مصرف میوه و سبزیجات در برنامه غذایی بسیار مهم است و باعث می شود ویتامین های لازم بدن تامین شود. با این حال برخی از میوه ها به دلیل خاصیت هایی که دارند برای لاغری بسیار مفید هستند که شامل لیست زیر می شوند.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی به خاطر داشتن لیکوپن و بتا کاروتن یک منبع غنی از فیبر و آنتی اکسیدان محسوب می شود و برای چربی سوزی شکم بسیار مفید است.

گریپ فروت

گریپ فروت اشتها را کم کرده و با جلوگیری از جذب چربی، باعث کاهش وزن می شود. علاوه بر این، گریپ فروت به خاطر داشتن مقدار زیادی ویتامین C به افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

سیب

سیب یک میوه فوق العاده است که فواید بسیار زیادی دارد. جلوگیری از پیشرفت سلول های سرطانی، تقویت سیستم ایمنی، کنترل قند خون، سم زدایی کبد، کمک به هضم بهتر، کاهش وزن و خلاصه هر چیزی که برای سلامتی لازم است درون این میوه بهشتی قرار گرفته است. به علاوه سیب تا چندین ساعت احساس سیری به شما می دهد و باعث می شود پس از خوردن آن، به دنبال خوراکی های مضر دیگر نروید.

گلابی

گلابی یک منبع غنی از فیبر است و آنتی اکسیدان هایی دارد که به سیستم ایمنی بدن کمک می کند. همچنین این میوه خوشمزه علاوه بر اینکه به کاهش وزن کمک می کند، سطح انرژی شما را افزایش داده و به عنوان یک میان وعده برای رفع خستگی در اوسط روز بسیار موثر است.

موز

موز روند هضم را سریع تر می کند و احساس سیری به شما می دهد. به همین دلیل اکثر افرادی که رژیم می گیرند موز را در برنامه غذایی خود می گذارند. در واقع نشاسته موجود در موز، قند خون را به انرژی تبدیل می کند و به همین علت سطح انرژی را نیز افزایش می دهد.

پرتقال

همیشه شنیده ایم که پرتقال میزان زیادی ویتامین c دارد و برای سرماخوردگی بسیار مفید است. اما باید بدانید این میوه شیرین علاوه بر درمان سرماخوردگی و کمک به افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن، برای لاغری هم بسیار مفید است.

دانه های مغذی و مفید برای لاغری

برخی از دانه های مغذی دارای مقدار زیادی فیبر و آمینواسید هستند که برای متابولیسم بدن بسیار مفید بوده و به کاهش وزن کمک می کنند. برخی از این دانه های مغذی عبارتند از:

دانه چیا

دانه چیا شامل مقادیر زیادی فیبر، آنتی اکسیدان، اسیدهای چرب امگا3 و آمینواسیدهای ضروری می باشد و به همین علت متابولیسم بدن را افزایش داده و به هضم بهتر و کاهش وزن کمک می کند. همچنین حاوی پروتئین و کربوهیدرات هایی است که سطح انرژی را نیز افزایش می دهند.

دانه کنجد

دانه های کنجد برخلاف ظاهر کوچکشان، فواید بسیار زیادی دارند. دانه کنجد از گیاه کنجد گرفته می شود که یک گیاه روغنی محسوب شده و در شرایط آب و هوایی مختلف رشد می کند. این دانه ها به خاطر فیبر بالایی که دارند به کاهش سطح کلسترول کمک کرده و مانع جذب چربی توسط روده ها می شوند. همچنین علاوه بر کاهش وزن این دانه های فوق العاده برای کاهش فشارخون، جلوگیری از دیابت، درمان کم خونی، سلامت قلب و پیشگیری از سرطان هم استفاده می شوند.

بذر کتان

بذرهای کتان دانه های شگفت انگیزی هستند که در مقایسه با غلات میزان فیبر بیشتری را به بدن وارد می کنند و برای مقابله با یبوست و کاهش میزان کلسترول خون بسیار موثر هستند. همچنین خوردن این دانه ها به دلیل احساس سیری که به فرد می دهند، همراه با غذا، ماست، سالاد و ... توصیه می شود.

تخمه آفتابگردان

احتمالا با شنیدن نام تخمه آفتابگردان به یاد تماشای تلویزیون و فوتبال می افتید اما باید بگوییم آن تخمه های شوری که هنگام تماشای تلویزیون می خورید، نه تنها به کاهش وزن کمک نمی کنند بلکه تأثیر معکوسی هم دارند. اما تخمه های آفتابگردان خام و بدون نمک احساس سیری در فرد ایجاد کرده و افزایش سوخت و ساز بدن کمک می کنند. همچنین فیبر موجود در تخمه آفتابگردان میزان جذب کلسترول در روده ها را کاهش می دهد و اجازه نمی دهد چربی در بدن جمع شود.

چطور یک برنامه غذایی سالم داشته باشیم؟

دانستن اینکه چه خوراکی هایی برای لاغری مفید هستند و یا خوردن چه غذاهایی برای رسیدن به تناسب اندام ضرر دارند، لازم است اما کافی نیست. چرا که برای لاغری در کنار آگاهی از مواد غذایی مفید و غیرمفید لازم است شما یک برنامه منظم داشته باشید که در یک بازه زمانی مناسب آن را رعایت کنید. در واقع اینکه شما بدانید دانه چیا به کاهش وزن کمک می کند به تنهایی کافی نیست. شما باید برای مصرف دانه چیا برنامه منظمی داشته باشید. برای مثال اگر یک روز از دانه چیا استفاده کرده و روز دیگر فراموش کنید فایده ای ندارد. همچنین یک برنامه غذایی خوب باید از تنوع مواد غذایی برخوردار بوده و انعطاف داشته باشد. به همین دلیل بهتر است قبل از شروع یک رژیم غذایی حتما با یک دکتر تغذیه خوب مشورت کنید و از او بخواهید با توجه به شرایط جسمانی شما یک برنامه غذایی مناسب بدهد.