چاقی شکم و پهلو سریع به‌وجود می‌آید و به سختی از بین می‌رود. اما تنها راه درمان آن گرفتن رژیم‌های سخت و نخوردن غذا نیست؛ بلکه در ابتدا بهتر است دلیل چاقی را متوجه شده و متناسب با آن، راهکاری را در نظر گرفت. از این رو در این مقاله دلایل چاقی شکم و پهلو را بررسی کرده و راه‌های درمان آن را می‌گوییم.

به‌طورکلی چربی شکم در دو نوع احشایی و زیرپوستی وجود دارد. چربی احشایی اعضای بدن را احاطه کرده‌است و چربی زیرپوستی، زیر پوست قرار گرفته است. چربی احشایی از آنجایی که اطراف اعضای بدن را احاطه کرده‌است، خطرناک‌تر است و ریسک بیماری‌های قلبی و دیابت را افزایش می‌دهد.

برخی از عواملی که باعث چاقی و ایجاد چربی اطراف شکم می‌شوند، عبارتند از:

خوردن میان‌وعده‌های نامناسب

برخی از افراد عادت به خوردن میان‌وعده در طول روز دارند و به علت مصرف میان‌وعده‌های ناسالم علاوه بر اینکه دچار افزایش وزن می‌شوند، عادت تغذیه ناسالم پیدا می‌کنند. خوردن میان‌وعده‌هایی مانند میوه، سبزیجات، کشمش، توت خشک و ... خوب است اما استفاده از قند مصنوعی، چربی و تنقلات مضر برای میان‌وعده توصیه نمی‌شود.

داشتن احساسات منفی

حالت‌های روحی روی تغذیه تأثیرگذار هستند و افراد زیادی وجود دارند که هنگام ناراحتی یا استرس دچار پرخوری عصبی می‌شوند.

نشستن زیاد و نداشتن فعالیت

برخی از افراد به دلیل شیوه‌ی کارشان، ساعت‌های طولانی می‌نشینند و هیچ فعالیت بدنی‌ای ندارند. همین موضوع باعث چاقی و ایجاد چربی در اطراف شکم می‌شود. برای جلوگیری از این موضوع بهتر است ورزش را در برنامه روزانه‌ی خود قرار داده و حتی اگر نمی‌توانیم در یک کلاس ورزشی ثبت‌نام کنیم، نرمش‌های ساده‌ای را در خانه انجام بدهیم.

رژیم غذایی نامناسب

خوردن غذاهای چرب، قند و شکر مصنوعی و نوشیدنی‌های مضری مانند نوشابه می‌تواند باعث افزایش وزن، کاهش متابولیسم و کاهش توانایی برای چربی‌سوزی بشود. به همین جهت توصیه می‌شود افراد در رژیم غذایی خود کربوهیدرات و قند مصنوعی را کم کرده و پروتئین بیشتری مصرف کنند. پروتئن به فرد کمک می‌کند برای مدت بیشتری احساس سیری داشته باشد و غذای کمتری بخورد.

ژنتیک

دانشمندان فکر می‌کنند ژن‌ها می‌توانند روی متابولیسم و بیماری چاقی تأثیر بگذارند.

دیروقت شام خوردن

با اینکه بدن در حالت خواب انرژی مصرف می‌کند اما وقتی شخصی با شکم پر می‌خوابد ممکن است در معرض ابتلا به چربی شکم و خطر برگشت اسید معده قرار بگیرد.

راهکارهایی برای خلاص شدن از چربی شکم و پهلو

  • انجام ورزش
  • مصرف خوراکی‌هایی که منجر به سیری می‌شوند یا سوخت و ساز بدن را بالا می‌برند.
  • نخوابیدن بعد از مصرف وعده‌های غذایی
  • عجله نکردن هنگام غذا خوردن و خوب جویدن
  • نوشیدن آب کافی در طول روز؛ چراکه باعث افزایش سرعت سوخت و ساز بدن می‌شود.
  • استفاده از بشقاب‌های کوچک هنگام غذا خوردن و توجه به میزان حجم غذا

گاهی‌اوقات افراد از رژیم‌های غذایی یا ورزش نتیجه‌ای نمی‌گیرند و در چنین حالتی بهتر است به یک دکتر تغذیه مراجعه کرده و از او راهنمایی بگیرند. لاغری شکم با دستگاه‌های لاغری موضعی هم یکی دیگر از راه‌حل‌های لاغری است که حتما باید با مشورت دکتر تغذیه انجام بشود. همچنین دکتر تغذیه شاخص توده بدنی شما را اندازه گرفته و با در نظر گرفتن میزان متابولیسم و دیگر موارد تأثیرگذار، یک برنامه غذایی مناسب به شما می‌دهد.