در طب سوزنی روشی به نام امبدینگ وجود دارد که با نام acupuncture embedding شناخته می‌شود و برای لاغری کاربرد دارد. این روش برای اولین بار ۳۰ سال پیش توسط پزشکان فرانسوی برای بهبود کیفیت زندگی بیماران سرطانی مورد استفاده قرار گرفته و امروزه برای درمان بیماری‌های مختلفی مانند اختلالات خوردن، اختلالات شنوایی، اختلالات ستون فقرات، توانبخشی کودکان فلج مغزی، توانبخشی بعد از سکته مغزی، کاهش سایز موضعی و درمان چاقی استفاده می‌شود. از این رو در ادامه‌ی این مطلب بیشتر با روش امبدینگ و تاثیر آن بر لاغری آشنا می‌شویم.

امبدینگ چطور انجام می‌شود؟

در این روش درمانگر طب سوزنی به جای استفاده از سوزن، نخ‌های قابل جذبی از جنس cutgut (کات گوت) به طول 3 الی8 میلی‌متر در نقاط مخصوص طب سوزنی و زیر پوست قرار می‌دهد. این نخ‌ها معمولا ۳ هفته در بدن باقی می‌مانند و در این زمان، نقاط مربوط به طب سوزنی را تحریک کرده و از این طریق اثرات خاص و بهبود‌دهنده‌ای روی بدن می‌گذارند. 
در طب سوزنی سوزن‌ها بعد از گذشت ۳۰ الی ۶۰ دقیقه برداشته می‌شوند اما در این روش، نخ‌های قابل جذب برای مدت طولانی‌تری در بدن باقی مانده و نقاط حساس را تحریک می‌کنند. در این شیوه بیمار بعد از ۲ الی ۳ هفته مجددا به پزشک خود مراجعه کرده و به صلاحدید پزشک برای ادامه‌ی درمان خود، امبدینگ را تجدید می‌کند.

تأثیر امبدینگ بر فرم‌دهی بدن و درمان چاقی

چاقی و اضافه وزن در اکثر موارد با انقباض و انبساط غیرطبیعی عضلات، شل شدن عضلات نواحی باسن، بازو و پهلو‌ها همراه است. در روش امبدینگ، نخ‌ها در بافت چربی جایگذاری شده و علاوه بر خون‌رسانی به بافت سلولیتی چربی، موجب لاغری موضعی هم می‌شود.
در حقیقت این روش یک جایگزین مناسب برای دارو درمانی و جراحی است که در زمینه فرم‌دهی بدن کاربردهای مختلفی دارد. برخی از این کاربردها عبارتند از:

  • لاغری و تناسب اندام
  • از بین بردن اختلالات سایزی در بدن
  • از بین بردن غبغب
  • کمک به درمان افتادگی سینه و افتادگی پوست 
  • رفع چاقی پاها و سایر اندام‌ها

جلسات درمانی امبدینگ در کرج

به‌طورکلی امبدینگ در مراکز ارائه‌دهنده خدمات طب سوزنی یا مراکز درمان چاقی و لاغری در کرج و توسط پزشک انجام می‌شود. تعداد جلسات درمان و میزان پاسخ‌دهی آن به نظر پزشک بستگی دارد و توصیه می‌شود قبل از استفاده از این روش حتما با پزشک تغذیه خود مشورت کنید. 
با این حال معمولا امبدینگ هر ۳ الی ۴ هفته یک بار انجام می‌شود و هر ۳ جلسه امبدینگ، یک دوره‌ی درمان را تشکیل می‌دهد. افراد معمولا پس از یک دوره‌ی درمان تاثیرات کاهش سایز را مشاهده می‌کنند. همچنین در فاصله بین جلسات درمان امبدینگ، نیازی نیست شخص کار خاصی انجام دهد و تنها انجام نرمش مختصر کافی است. و در نهایت بعد از ۳ ماه درمان، اثرات کاهش سایز و درمان چاقی به خوبی قابل مشاهده هستند.

عوارض ناشی از انجام امبدینگ

از آنجایی که نخ مورد استفاده در این روش قابل جذب است و حتی در تمام جراحی‌ها استفاده می‌شود، عارضه‌ی خاصی ندارد و احتمال عفونت و حساسیت در آن بسیار کم است و در صورتی که توسط یک پزشک ماهر انجام شود، هیچ خطری ندارد.

درد ناشی از امبدینگ

امبدینگ درد خیلی کمی دارد که حتی از تزریق سرنگ معمولی هم کمتر است. همچنین درد این روش لحظه‌ای می‌باشد و تنها در همان لحظه‌ی کاشت نخ‌ها کمی درد احساس می‌شود. بعد از آن دردی وجود ندارد و تنها ممکن است به مدت ۱ الی ۲ روز شخص، احساس گرفتگی خفیف در عضلات خود داشته باشد.
افرادی که نباید از روش امبدینگ استفاده کنند
انجام این روش برای افراد زیر توصیه نمی‌شود:

  • افرادی که به بیماری‌های سیروز کبدی و ذات الریه مبتلا هستند.
  • افرادی که بیماری‌های عفونی مانند سل دارند.
  • خانم‌های باردار