پیاده روی یکی از ساده‌ترین و دردسترس‌ترین روش‌ها برای لاغری است که علاوه بر لذت‌بخش بودن، اگر به درستی انجام شود، تأثیر فوق‌العاده‌ای هم برای لاغری و تناسب اندام خواهد داشت. از این رو در این مقاله راجع به تأثیر پیاده‌ روی و نحوه انجام آن توضیح می‌دهیم.

پیاده روی چه تأثیری روی لاغری و چربی‌سوزی دارد؟

برای چربی‌سوزی و لاغری باید مقدار کالری‌ای که می‌سوزانیم، از کالری دریافتی ما بیشتر باشد. از آنجایی که راه رفتن و پیاده روی به صورت آرام یا تند کالری بدن ما را مصرف می‌کند، برای لاغری بسیار موثر است. همچنین باید در نظر داشته باشیم که چاقی، لاغری و میزان کالری سوزی هر شخصی به مسائلی مانند جنسیت، ژن، شرایط جسمی و ... ارتباط دارد. بنابراین برای شناخت بهتر بدن خود و داشتن یک برنامه‌ی اصولی برای کاهش وزن و لاغری بهتر است به دکتر تغذیه مراجعه کنیم.
با این حال به‌طورکلی افرادی که از نظر فیزیکی فعال‌تر هستند، کالری بیشتری می‌سوزانند و در نتیجه کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های ناشی از اضافه وزن قرار می‌گیرند.

پیاده روی چطور به ما کمک می‌کند؟

یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد با آن مواجه می‌شوند، ذخیره مقدار زیادی چربی در بخش شکم و پهلو است و یکی از بهترین راهکارها برای کاهش چربی شکم، انجام منظم ورزش‌های هوازی مانند پیاده روی است. 
وقتی شخصی رژیم می‌گیرد و وزن کم می‌کند، ممکن است ماهیچه یا عضلات خود را هم از دست بدهد. اما انجام فعالیت در کنار رژیم باعث می‌شود تا عضلات و ماهیچه‌ها از بین نرفته و میزان چربی کاهش پیدا کند. 
پیاده روی و داشتن فعالیت همچنین برای تقویت روحیه عالی است و به بهبود حالات روحی، کاهش احساسات منفی، استرس و افسردگی کمک می‌کند.

چه مدت پیاده روی کنیم؟

پیاده روی زمانی تأثیر بیشتری دارد که بدن از ذخایر قندی خود گذشته و به سراغ ذخایر چربی برود. اینکه چه زمانی بدن ما چربی سوزی را شروع می‌کند به میزان غذای مصرف شده و فاصله از آخرین وعده‌ی غذایی بستگی دارد. اما به طور تقریبی می‌توان گفت بهتر است پیاده روی بیشتر از ۳۰ دقیقه باشد. چراکه در کمتر از این زمان بدن معمولا وارد فاز چربی سوزی نمی‌شود. همچنین در صورتی که صبح ناشتا، پیاده روی داشته باشیم، با توجه به اینکه ذخایر قندی خالی هستند، بدن زودتر وارد فاز چربی سوزی می‌شود.

پیاده روی بهتر است با چه شدتی انجام شود؟

پیاده روی سریع وقتی که حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد توان تنفسی خود را مصرف می‌کنیم، بهترین حالت چربی سوزی را دارد. در واقع اگر بخواهیم ساده‌تر بگوییم، پیاده روی به شکلی که کمی آرام‌تر از دویدن ملایم باشد، تأثیر خوبی دارد. البته اگر شخصی از مشکلات و بیماری‌های قلبی، آرتروز و ... رنج می‌برد و نمی‌تواند پیاده روی با شدت بیشتر انجام دهد، می‌تواند پیاده روی آرام‌تری داشته و به جای شدت بیشتر، مدت زمان بیشتری پیاده روی کند.

بهترین زمان برای پیاده‌ روی چه وقت است؟

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، صبح ناشتا به دلیل نداشتن ذخایر قندی، بدن زودتر وارد فاز چربی سوزی می‌شود اما باید حواسمان باشد که اگر به صورت ناشتا پیاده روی می‌کنیم، طول مدت پیاده روی ما بیشتر از ۴۰ دقیقه نشود. در غیر این صورت محدودیتی از لحاظ زمانی نداریم و اگر ناشتا نباشیم می‌توانیم مدت بیشتری پیاده روی کنیم.
نکته مهم دیگر در رابطه با زمان پیاده روی این است که بهتر است ۳ الی ۴ ساعت بعد از خوردن غذا پیاده روی نکنیم تا غذایمان هضم شود. اما اگر صبح‌ها و به صورت ناشتا پیاده روی کردیم، از آنجایی که وعده‌ی صبحانه سبک است، می‌توانیم ۳۰ دقیقه بعد از پیاده روی، صبحانه‌ی خود را بخوریم.