ورزش در خانه بهتر است یا باشگاه های ورزشی؟

تصمیم گرفتن برای انجام ورزش آسان است؛ اما این سوال پیش می آید که ورزش کردن در خانه بهتر است یا باشگاه های ورزشی؟  پاسخ این سوال به معیارهای شخصی، علاقه، بودجه و اهداف شما بستگی دارد. از این رو در این مطلب قصد داریم فواید و معایب ورزش در خانه و باشگاه های ورزشی را مورد بررسی قرار دهیم تا تصمیم گیری برای شما ساده تر شود. 

فواید و معایب ورزش در خانه

فواید تمرین در خانه

  1. هزینه های کمتر

شما برای تمرین در منزل نیاز به پرداخت هیچگونه حق عضویت یا هزینه ی رفت و آمدی ندارید. تنها با تهیه تجهیزاتی مانند باند کشی (کش تمرینی) از فروشگاه های لوازم ورزشی می توانید در خانه ورزش کنید. حتی می توانید تمریناتی با وزن بدن خود را بدون احتیاج به هیچ وسیله ای در خانه اجرا کنید.

  1. صرفه جویی در وقت

شما با ورزش در خانه نیازی به رفت و آمد، بستن ساک ورزشی، چک کردن کارت عضویت، لباس پوشیدن و حاضر شدن ندارید و در نتیجه در وقت خود صرفه جویی می کنید.

  1. نیازی به نگرانی در مورد ظاهر شما نیست

در خانه کسی به شما نگاه نمی کند و شما را قضاوت نمی کند و این امر باعث میشود تا در انتخاب لباس ورزشی، وسایل ورزشی و ... راحت تر باشید و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.

  1. برنامه و زمان تمرین شما می تواند منعطف تر باشد

معمولا باشگاه ها یک برنامه ی ورزشی به شما می دهند و شما مجبورید در زمان مشخص طبق برنامه  جلو بروید. اما اگر خودتان در منزل ورزش کنید، می توانید برنامه خود را با توجه به شرایط تغییردهید و گاهی اوقات بخش هایی از آن را کوتاه تر کنید.

  1. عدم وجود مواردی که باعث حواس پرتی می شود

در منزل حریم خصوصی شما بیشتر است وهیچ نوع صدای بلند، صحبت کردن و یا موضوعی که بخواهد حواس شما را پرت کند، هنگام ورزش کردن در منزل به وجود نخواهد آمد و باعث می شود که بیش از همیشه روی تمرین های ورزشی خود تمرکز کنید.

  1. ورزش کردن با سرعت مخصوص خودتان

وقتی که در خانه ورزش می کنید، کسی منتظر شما نیست و می توانید بدون هیچ نگرانی حرکات ورزشی را با هر سرعتی که می توانید انجام بدهید و اصلا نگران این موضوع نباشید که دیرتان شده است.

  1. انتخاب موسیقی به سلیقه خودتان

انتخاب موسیقی مورد علاقه و تنظیم صدای آن از آن دسته مواردی است که در باشگاه به انتخاب شما نیست و گاهی ممکن است شما را اذیت کند اما در خانه این موارد کاملا به انتخاب شما بستگی دارد و می توانید به هر موسیقی که خواستید گوش بدهید.

معایب ورزش در خانه

  1. انجام ورزش در یک فضای کوچک کار سختی است

اگر منزل شما بزرگ است و به راحتی می توانید بخشی از خانه تان را به یک باشگاه کوچک خانگی تبدیل کنید دیگر این مورد از معایب تمرین در خانه محسوب نمی شود. اما معمولاً خانه ها فضای کافی ندارند و کوچک بودن فضای خانه محدودیت هایی در تهیه ابزار های ورزشی ایجاد می کند.

  1. عدم دسترسی به تجهیزات ورزشی متنوع

باشگاه های ورزشی و بدنسازی انواع تجهیزات مختلف را ارائه می دهند که خرید برخی از این وسایل به خاطر هزینه های بالا برای مصارف خانگی مناسب نیست. و در این حالت رفتن به سالن ورزشی راحت تر است.

  1. کسی نیست که به شما کمک کند

این مورد مخصوصا برای تازه کاران اهمیت دارد. برای مثال اگر در یک باشگاه ورزشی هستید و در نحوه ی انجام یک حرکت ورزشی یا استفاده از دستگاه های ورزشی، مشکل دارید می توانید از مربی یا افراد حرفه ای کمک بگیرد. اما در خانه با وجود اینکه می توانید از برنامه ها و سایت های آموزشی ورزشی استفاده کنید، ممکن است در انجام بعضی از حرکات دچار مشکل شده و به یک مربی و راهنمایی هایش نیاز داشته باشید.

  1. بهانه و تنبلی

وقتی در خانه ورزش می‌کنید هزار و یک دلیل وجود دارد تا شما جلسه تمرین خود را انجام نداده و به فردا موکول کنید. در این مورد باید از انگیزه ی بالایی برخوردار باشید زیرا اگر انگیزه کافی برای ورزش کردن نداشته باشید، با کوچکترین بهانه تمرین را کنار می گذارید.

  1. تکراری بودن محیط

در بیشتر موارد افرادی که در خانه تمرین می‌کنند از تکراری و کسالت بار بودن محیط ورزشی خود شکایت دارند. در واقع شما در محیطی که همیشه حضور دارید و به فضای آن عادت کرده اید، می خواهید ورزش کنید که وجود این فضای تکراری باعث کسالت و بی حوصله شدن شما در طول ورزش می شود. پس اگر  شما جزء افرادی هستید که مکان های جدید برای انجام کار به شما انگیزه بیشتری می دهد قطعاً تمرین در باشگاه برایتان انتخاب بهتری است.

 

فواید و معایب ورزش در باشگاه ورزشی

فواید تمرین در باشگاه

  1. دسترسی به مربی

یکی از مزایای مهم باشگاه بدنسازی، دسترسی به مربی است. مربی می تواند با توجه به نیاز شما، برنامه ورزشی مناسبی به شما داده و نحوه ی انجام صحیح حرکات ورزشی و کار با دستگاه های ورزشی را به شما بیاموزد و بر نحوه ی ورزش شما نظارت داشته باشد. بنابراین اگر شما فرد تازه کاری هستید که سابقه ی تمرینی ندارید، استفاده از باشگاه زیرنظر مربی برای شما گزینه ی مناسب تری است.

  1. انرژی و انگیزه ی بیشتر

دیدن افراد دیگری که به نتیجه ی دلخواه خود رسیده اند یا افرادی که هر روزه، سختی های تمرین را پشت سر می گذارند و دست از تلاش برنمی دارند وهمچنین تشویق مربی و دوستان انگیزه ی بیشتری به شما می دهد.  برای مثال وقتی می‌بینید شخصی دیگری در کنار شما روی تردمیل می‌دود به شما انرژی می دهد و شما را ترغیب می‌کند که شما هم روی تردمیل بدوید. یا وقتی می‌بینید کسی که مثل شما اضافه وزن داشته اما با ورزش منظم، وزن زیادی از دست داده است به شما انرژی می دهد تا شما هم با انجام ورزش به صورت منظم به نتیجه ی دلخواهتان برسید.

  1. نظم بیشتر

پرداخت هزینه برای عضویت در باشگاه و وجود یک برنامه ی زمانی مشخص باعث میشود بهانه های بی مورد به حداقل رسیده و با نظم بیشتری به ورزش ادامه دهید.

  1. تنوع و امکانات تجهیزات ورزشی

ورزش کردن وقتی که امکانات بیشتری داشته باشید، جذاب تر است. اگر به دنبال تمرینات هوازی یا تمرینات بدنسازی هستید، دستگاه های زیادی مانند تردمیل، دوچرخه ثابت، هالتر، وزنه های متنوع و ... در باشگاه وجود دارد که متناسب با نیاز خود می توانید از آن ها استفاده کنید. بنابراین زمانی که امکانات و تنوع وسایل ورزشی برای شما مهم است، باشگاه های ورزشی انتخاب بهتری برای شما می باشند.

  1. قرار گرفتن در اجتماع

یکی دیگر از مزایای تمرین در باشگاه، امکان برقراری ارتباط با دیگران است. شما می توانید دوستان ورزشی جدیدی پیدا کنید و در مورد چالش های مربوط به ورزش، کاهش یا افزایش وزن و مواردی از این قبیل صحبت کنید.

 

معایب تمرین در باشگاه

  1. هزینه ی بیشتر

شهریه ای که باید برای عضویت در یک باشگاه بپردازید، هزینه های رفت و آمد و هزینه ی تهیه ی لباس ورزشی مناسب، از جمله مواردی است که باید در مقایسه با ورزش در خانه بپردازید.

  1. انعطاف کمتر

با توجه به اینکه حضور در باشگاه ها برنامه ی زمانی مشخصی دارد، ممکن است شرایط شغلی و زندگی شما محدودیت هایی برایتان بوجود بیاورد که نتوانید در زمان معین از باشگاه استفاده کنید.

  1. تمرین کردن با دیگران

به همان اندازه که تمرین با دیگر افراد می تواند جذاب و انرژی بخش باشد، ممکن است برای برخی افراد هم ناخوشایند به نظر برسد. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که حوصله ی مکان های شلوغ و صحبت کردن با دیگران را نداشته باشید، ورزش در خانه برای شما گزینه ی بهتری است.

 

نتیجه گیری

در نهایت پاسخ به این سوال که ورزش در خانه بهتر است یا باشگاه، بستگی به این دارد که چه مواردی برای شما اهمیت بیشتری دارد.

اگر انگیزه کافی برای ورزش دارید، با حرکات ورزشی آشنا هستید و برای یادگیری به مربی نیاز ندارید، ورزش در خانه برای شما انتخاب بهتری است.

اما اگر می خواهید در یک محیط جدید با وسایل و تجهیزات متنوع و نظارت یک مربی ورزش کنید، ورزش در باشگاه برای شما انتخاب بهتری است.

در ادامه برای بررسی انواع باشگاه ورزشی می توانید به وبسایت ما مراجعه نمایید.