تناسب اندام و لاغری یکی از چالش‌های مهم افراد است. به خصوص اینکه شیوه‌ی زندگی ما تغییر کرده و با مصرف مقدار بیشتری فست‌فود و داشتن فعالیت‌ کمتر، در معرض ابتلا به چاقی و اضافه وزن قرار می‌گیریم. به همین جهت افراد زیادی به رژیم‌های سخت یا روش‌هایی مانند بالون معده، پیکرتراشی و ... روی می‌آورند. با این وجود دو راه‌حل اصلی برای رسیدن به تناسب اندام و لاغری، داشتن تغذیه مناسب و ورزش است. با این حال خوردن برخی از دمنوش‌ها به روند لاغری کمک می‌کنند. از این رو در ادامه برخی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

دمنوش دارچین

یکی از فاکتورهایی که روی وزن ما تأثیر می‌گذارد، قندخون است. در واقع هرچه قندخون ما متناسب‌تر باشد، کمتر دچار اشتهای کاذب می‌شویم. دمنوش دارچین یکی از راه‌هایی است که قندخون ما را متعادل‌تر می‌کند. برای تهیه این دمنوش به ۱ قاشق چای خوری پودر دارچین یا چوب دارچین و ا لیوان آب نیاز داریم.
برای تهیه این دمنوش، چوب یا پودر دارچین را در لیوان ریخته و آب جوش را روی آن می‌ریزیم؛ سپس یک درب روی لیوان‌ می‌گذاریم و بعد از گذشت ۱۰ دقیقه می‌توانیم دمنوش دارچین خود را میل کنیم.

دمنوش نعناع

مصرف نعناع حرارت معده را افزایش داده و در نتیجه قدرت هضم بیشتر می‌شود. با اینکه مصرف نعناع تأثیر قابل‌توجهی روی کاهش وزن نداره اما استفاده از آن توصیه می‌شود. همچنین کسانی که از طعم دمنوش نعناع خوششان نمی‌آید می‌توانند مقداری پودر نعناع روی غذای خود بریزند.

دمنوش چای سبز

چای سبز علاوه بر خواصی که برای سلامتی دارد، به عنوان ماده‌ای موثر در کاهش وزن هم شناخته می‌شود و تحقیقات نشان داده‌اند افرادی که چای سبز می‌نوشند، ۱.۵ کیلو در مدت ۳ ماه کم می‌کنند. کافئین، کاتچین و تیامین سه ماده‌ی اصلی و موثر در کاهش وزن هستند که در چای سبز وجود دارند. کافئین متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد. کاتچین به کاهش جذب چربی از روده کمک می‌کند و تیامین هم به آزاد شدن دوپامین در مغز کمک می‌کند که در این صورت احساس شادی و کاهش استرس در ما اتفاق می‌افتد.

دمنوش هل

هل در انواع مختلف سیاه، سفید و سبز وجود دارد و به خاطر داشتن فیبر بالا احساس سیری را در ما افزایش داده و سوخت‌وساز بدن‌مان را بیشتر می‌کند. همچنین هل حاوی مقداری ملاتونین است که مانند یک چربی‌سوز طبیعی عمل می‌کند.

دمنوش گل محمدی

گل محمدی یا گل سرخ خاصیت ادرارآور ملایمی دارد. همین موضوع باعث می‌شود کلیه‌ها مقدار بیشتری سدیم از بدن خارج کرده و در نتیجه سم‌زدایی بیشتری انجام شود. از آنجایی که وقتی در حال کم کردن وزن خود هستیم، مقداری از آب بدن خود را از دست می‌دهیم، مصرف دمنوش گل محمدی این کمبود را جبران کرده و علاوه بر پاکسازی، بدن را نگه می‌دارد یعنی مانع از دست دادن آب بدن می‌شود.

دمنوش زرشک

زرشک میوه‌ای ترش است که خواص زیادی برای بدن دارد. از آنجایی که مصرف دمنوش زرشک سبب افزایش چربی سوزی در بدن می‌شود توصیه می‌شود برای رسیدن به وزن ایده‌آل، از دمنوش زرشک در کنار رژیم غذایی خود استفاده کنیم.

دمنوش رازیانه

دمنوش رازیانه سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود کالری‌های دریافتی ما زودتر مصرف شوند. در نتیجه توصیه می‌شود برای کاهش وزن و کمک به هضم بهتر در رژیم غذایی خود از دمنوش رازیانه هم استفاده کنیم؛ هرچند باید حواسمان باشد در مصرف این دمنوش زیاده‌روی نکنیم.

دمنوش مریم گلی

مریم گلی اگرچه تأثیر کاملا مستقیمی روی لاغری ندارد اما از آنجایی که به عنوان یک آرام‌بخش قوی شناخته می‌شود و برای نفخ معده و درد شکم بسیار مفید است، استفاده از در رژیم غذایی توصیه می‌شود. در حقیقت زمانی که ما دچار استرس می‌شویم، هورمون کورتیزول در بدن‌مان ترشح می‌شود. کورتیزول روی قندخون اثر گذاشته و اشتها را هم تحریک می‌کند. در چنین مواقعی مصرف دمنوش مریم گلی که ذهن و بدن را آرام می‌کند، بسیار موثر است و تاثیرات خوبی روی کنترل اشتهای ناشی از استرس دارد.