بارداری دوران حساسی است که برای اکثر زنان باردار با نگرانی هایی درباره ی سلامت خود و کودکشان همراه است. اگرچه قبل از این هم مشکلاتی چون ابتلا به دیابت بارداری، فشارخون بالا، کاهش یا افزایش وزن، تپش قلب و ... وجود داشت اما این روزها شیوع بیماری کرونا، دوران خاص و پر از هیجان بارداری را به دوره ای سخت، همراه با نگرانی های زیاد تبدیل کرده است و باعث ترس و اضطراب مادران باردار شده است. از این رو در ادامه به بررسی تاثیرات کرونا بر بارداری و نکات مهم در این دوران می پردازیم. crying

آیا زنان باردار بیشتر در معرض ابتلا به بیماری کرونا هستند؟

در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که بگوید زنان باردار نسبت به افراد معمولی، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. با این حال زنان باردار به علت تغییرات جسمی و سیستم ایمنی ممکن است آسیب پذیرتر باشند. بنابراین بهتر است زنان باردار اقدامات احتیاطی را جدی گرفته و علائمی مانند تب، سرفه، مشکل در تنفس و ... را با پزشک خود در میان بگذارند.

آیا بیماری کووید 19 روی جفت جنین تاثیر می گذارد؟

راشل رتنر در مقاله ای می گوید، طبق یک مطالعه کوچک، بیشتر مادرانی که به این ویروس مبتلا شدند، هنوز نوزادان سالمی به دنیا می آورند. در برخی از نتایج علائم آسیب جفت در زنان مبتلا به کرونا دیده شده اما با این وجود بسیاری از نوزادان به موقع و در سلامت کامل به دنیا آمده اند. در واقع معلوم نیست که مشکلات مربوط به جفت به علت بیماری کرونا بوده است یا نه؟ چرا که در معاینه جفت برخی از زنان باردار سالم هم چنین علائمی دیده شده است.

به طور کلی جفت یک ساختار حیاتی است که اکسیژن و مواد مغذی را در رحم، به کودک می رساند و مواد زائد را از خون کودک خارج می کند. بعضی از عفونت های ویروسی در دوران بارداری، مانند سیتومگالو ویروس و ویروس Zika، سبب بروز ناهنجاری هایی در جفت می شوند اما اینکه آیا ویروس کرونا هم سبب بروز چنین ناهنجاری هایی می شود یا نه هنوز ناشناخته است. همچنین لازم به ذکر است برخی از این ویروس ها ممکن است سبب بروز مشکلاتی مانند کاهش حجم سر پس از تولد نوزاد شوند.

محققان، برخی از زنان باردار مبتلا به کرونا را با زنان باردار سالم و همچنین تعدادی از زنان باردار مبتلا به ملانوما (یک نوع سرطان پوست) مقایسه کرده و دریافتند که در حدود 80 درصد زنان مبتلا به کرونا دچار نوعی آسیب جفت به نام اختلالات عروقی مادر بوده اند که به دلیل وجود رگ های خونی غیرطبیعی، مشکلاتی در گردش خون بین مادر و نوزاد پدیدار شده است. در مقابل 27 درصد از زنان مبتلا به ملانوما و 44 درصد از کل زنان هم علائم چنین اختلالاتی را نشان دادند. همچنین در زنان مبتلا به کرونا لخته شدن خون در جفت را نیز مشاهده کرده و دریافتند برخی از بیماران مبتلا به کرونا ممکن است لخته شدن خون را نیز تجربه کنند.

سوالاتی که زنان باردار می توانند در دوران شیوع بیماری کرونا از کارشناس ماما بپرسند.

وجود یک ارتباط خوب بین مادران و ماما ها از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که در این صورت مادران می توانند به پزشک خود اعتماد کرده و سوالات خود را بپرسند. همچنین ماما ها می توانند بدون هیچ نگرانی و با صبر و شکیبایی تمام سوالات مادران را جواب داده و نگرانی هایشان را برطرف کنند. برخی از سوالاتی که بهتر است برای اطمینان خاطر از کارشناسان مامایی یا پزشکان متخصص پرسیده شود عبارتند از:

  • آیا حضور من در این مطب، خطر ابتلا به بیماری کرونا برایم دارد؟
  • آیا مراجعین قبل از من در اینجا بیماری کرونا داشته اند؟
  • افراد مبتلا به کرونا را چطور از افراد سالم جدا می‌کنید؟
  • آیا کادر درمان و بهداشت، لباس های مناسب و بهداشتی به اندازه کافی دارند؟
  • آیا می توانم با خودم همراه بیاورم؟ اگر خیر، به چه دلیل؟
  • آیا اجازه دارم به نوازدم شیر بدهم؟ اگر خیر، به چه دلیل؟
  • آیا می توانم زایمان طبیعی داشته باشم یا سزارین مناسب تر است؟ به چه دلیل؟