شاید شما هم از دوستان و آشنایان خود شنیده باشید که در یک بازه زمانی کم،  لاغر شده اند و با گرفتن رژیم های سختی مانند نخورن برنج، خوردن سبزیجات به تنهایی و ... به هدفشان رسیده اند. اما این گونه رژیم ها اگرچه در یک بازه ی زمانی کوتاه جواب می دهند اما در طولانی مدت ممکن است، خسارات جبران ناپذیری به همراه داشته باشند. لاغر شدن اگر به مرور زمان و با رعایت نکات ساده اتفاق بیافتد، بهتر است و در اکثر مواقع، آن نکات به ظاهر ساده به عادات غذایی سالمی تبدیل می شوند که همیشه به سلامت و تناسب اندام شما کمک می کنند. از این رو در ادامه برخی از این نکات ساده و اما موثر را بررسی می کنیم. wink

  1. در مصرف نمک صرفه جویی کنید

غذاهای چرب و نمکی باعث افزایش اشتها می شوند اما جدا از این موضوع، مصرف بیش از حد نمک سبب می شود بدن ورم کرده و آب در بدن جمع شود و در نتیجه فرد به مرور زمان، اضافه وزن پیدا کند. بنابراین اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به خوردن غذاهای نمکی علاقه دارید و بدون چشیدن غذا، قبل از هرچیز، نمکدان را به دست می گیرید، با کاهش مصرف نمک و ترک این عادت غذایی خود، گام بلندی به سوی لاغری برداشته اید.

  1. از کربوهیدرات های بد کمتر استفاده کنید

احتمالا از شنیدن کربوهیدرات بد یا خوب تعجب می کنید اما نکته جالب اینجاست که همه کربوهیدرات ها مضر نیستند و کربوهیدرات های خوبی هم وجود دارند که مصرف آن ها در برنامه غذایی، فواید بسیاری دارد. به طور کلی، سه نوع کربوهیدرات قند، نشاسته و فیبر وجود دارد که بر اساس ساختار شیمیایی و نحوه مصرفشان، به دو گروه ساده و پیچیده تقسیم می شوند. برای تشخیص کربوهیدرات بد از خوب می توان گفت هر چه میزان قند یک غذا بیشتر و در مقابل فیبر و ویتامین های آن، کمتر باشد، آن غذا برای سلامتی ضرر داشته و حتی ممکن است مصرف آن در طولانی مدت، سبب افزایش وزن شود. برخی از کربوهیدرات های بد عبارتند از :

  • نان سفید
  • نوشابه های گازدار
  • کلوچه و کوکی
  • ماکارونی
  • پاستا
  • شکلات و آب نبات
  1. در طول روز آب زیاد بنوشید

نوشیدن آب یکی از مهمترین نکات برای رسیدن به وزن ایده آل است. خوردن آب کافی در طول روز علاوه بر فواید بسیاری که برای بدن دارد، از خوردن بی رویه تنقلات نیز جلوگیری می کند. همچنین اگر از خوردن آب به تنهایی خوشتان نمی آید، می توانید میوه ها را در قطعات کوچک، برش زده و به همراه یک برگ نعناع یا ریحان توی ظرف آبتان ریخته و بگذارید در یخچال تا طعم دار شود.

  1. مصرف میوه و سبزی را در طول روز از یاد نبرید

میوه و سبزی فرقی نمی کند به عنوان میان وعده استفاده شود یا همراه غذا، در هر صورت، فواید بسیاری دارد. اگر شما همراه وعده غذایی خود، سبزی بخورید، حجم معده شما پر شده و نیازی به خوردن غذای بیشتر نیست. همچنین اگر به جای تنقلات بی فایده از میوه ها برای میان وعده استفاده کنید، فواید بسیاری داشته و به کاهش وزن شما نیز کمک می کند.

  1. حتما صبحانه بخورید

صبحانه به عنوان اولین و مهمترین وعده غذایی در طول روز، از اهمیت بالایی برخوردار است و بر میزان متابولیسم و سوخت و ساز بدن در طول روز تاثیر بسزایی دارد. به همین دلیل خوردن صبحانه و استفاده از مواد غذایی مغذی برای آن، به کاهش وزن کمک زیادی می کند.

  1. خواب کافی داشته باشید

تا به حال برایتان پیش آمده وقتی از زمان خوابتان گذشته و هنوز نخوابیده اید، احساس گرسنگی می کنید؟ در واقع این موضوع به این دلیل است که هنگامی که زمان خواب شما به هم می ریزد، هورمون گرلین که باعث افزایش اشتها می شود، در بدن شما ترشح شده و احساس گرسنگی می کنید. بنابراین داشتن خواب کافی و یک برنامه منظم برای ساعات خوابتان، برای لاغری و رسیدن به وزن ایده آل، اهمیت بسیاری دارد.

 

  1. فعالیت داشته باشید

حتی اگر برایتان امکان ندارد که برای پیاده روی بیرون بروید یا در یک کلاس ورزشی ثبت نام کنید، یک برنامه ورزشی ساده با حرکات ورزشی که نیازی به وسیله و تجهیزات خاصی ندارد، برای خودتان تنظیم کرده و در طول روز، فعالیت داشته باشید.

  1. غذا را خوب بجوید

احتمالا شنیده اید که بعد از غذا خوردن، رسیدن فرمان سیری به مغز، زمان بر است و گاهی پیش می آید که علی رغم نیاز بدن، به غذا خوردن ادامه می دهیم. خوب جوید غذا به امر کمک می کند و باعث می شود تا شما با آرامش بیشتری غذای خود را خورده و احساس سیری داشته باشید.

در نهایت علاوه بر رعایت مسائل فوق برای رسیدن به هدف، بهتر است به جای گرفتن رژیم های عجیب و غریب و به خطر انداختن سلامتی خود، به یک کارشناس تغذیه حرفه ای مراجعه کرده و با مشاوره و همراهی او، یک برنامه غذایی مناسب انتخاب کنید.