اکثر کودکان از مراجعه به دکتر می ترسند. حتی برخی از کودکان اگرچه وانمود می کنند که قوی بوده و ترسی ندارند اما زمانی که باید به دکتر مراجعه کنند، استرس و ترس زیادی دارند. والدین معمولا در چنین مواقعی نمی دانند چه کار کنند و ممکن است واکنش های بدی از خودشان نشان دهند. با این حال رفتار والدین در این مواقع اهمیت بسیاری دارد.cool

طبق مقاله ای در سایت parents.com برخی از بهترین راهکارهای مقابله با ترس کودکان هنگام مراجعه به پزشک عبارتند از:

  1. همراهی کودکان

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به خاطر مشغله زیاد نمی توانید فرزندانتان در ملاقات های پزشکی همراهی کنید، حتما سعی کنید در دو ملاقات اول حضور داشته باشید تا احساس اطمینان خاطر و آرامش در کودکتان بوجود بیاید. اعتماد به یک شخص غریبه به عنوان دکتر برای کودکان سخت است و شما با حضور خود در ملاقات های اولیه می توانید این اعتماد را ایجاد کنید.

  1. بازی در خانه

مواجه شدن با وسایل پزشکی یا شنیدن اصطلاحات پزشکی ناشناخته برای بچه ها وحشتناک به نظر می رسد به همین دلیل بهتر است قبل از مراجعه به پزشک به کمک اسباب بازی های پزشکی در خانه با کودکتان بازی کنید. و در حین بازی از نام درست وسیله ها استفاده کنید تا کودکان قبل تجربه یک معاینه پزشکی، شناخت کافی نسبت به آن داشته باشند.

  1. صادق بودن

اگر شما به کودک خود دروغ بگویید اعتمادش را از دست می دهید. مثلا اگر نوبت واکسن داشته باشد و شما به او بگویید که هیچ چیزی احساس نمی کند، در نوبت بعدی به حرفتان اعتماد ندارد. اما اگر با او صادق باشید علاوه بر اعتمادسازی، آرامش را هم به او هدیه می دهید. اگر به کودکتان بگویید که یک احساس سوزش لحظه ای را تجربه خواهی کرد خیلی بهتر از این است که بگویید هیچ چیزی احساس نمی کنی.

  1. در آغوش گرفتن

زمانی که کودکان برای معاینه روی صندلی نشسته یا روی تخت دراز می کشند، وقتی که دکتر به سمتشان می آید احساس خطر و آسیب پذیری می کنند. بنابراین در چنین مواقعی می توانید فرزندتان را در آغوش بگیرید و به او احساس اطمینان خاطر بدهید که در کنارش هستید و هیچ چیز خطرناکی برای ترسیدن وجود ندارد.

  1. ایجاد آرامش

هنگامی که فرزندتان از چیزی می ترسد بهتر است به جای سرکوب احساس او و گفتن اینکه جلوی دکتر گریه نکرده و آرام باشد، او را درک کنید و سعی کنید تا با روش هایی آرامش کنید. مثلا در زمان واکسیناسیون می توانید حواس او را پرت کنید یا بگویید که اگر دردش گرفت می تواند دست شما را فشار بدهد.

  1. تمجید از رفتار کودک

پس از ترک مطب دکتر، برای اینکه تجربه لذت بخشی از دکتر رفتن برای فرزندتان ایجاد کنید می توانید او را در آغوش گرفته و از رفتار خوب و شجاعتش تمجید کنید. به او یادآوری کنید که چقدر مایه افتخار شماست و پس از پایان معاینات با او به پارک رفته یا کارتون مورد علاقه اش را در کنارش تماشا کنید. البته توجه داشته باشید که رفتارتان به گونه ای نباشد که فرزندتان احساس کند تنها شرط رفتار خوب شما و دریافت محبت از سویتان به معاینات پزشکی بستگی دارد. چراکه در چنین حالتی کودک ممکن است احساسات خود را سرکوب کرده و احساس تنهایی کند.

در نهایت به خاطر داشته باشید که گاهی اوقات دلیل ترس کودکان فرآیند معالجه پزشکی نیست و ریشه آن به رفتار پزشک معالج برمی گردد. یک متخصص اطفال خوب علاوه بر داشتن دانش و تجربه در زمینه پزشکی، باید رفتار و شخصیت خوبی داشته باشد. به خصوص که مراجعین او را کودکانی تشکیل داده اند که به علت حساسیت بالایشان باید با آن ها به خوبی رفتار شود.