همه ما ممکن است درد را در قسمت های مختلف بدن خود حس کنیم. شاید داشتن درد به نظر ناراحت کننده بیاید. اما در واقع درد یک هشدار است که از آسیب بیشتر بدن ما جلوگیری می کند.surprise

شاید برایتان عجیب باشد اگر بدانید یک بیماری وجود دارد که فرد هیچ دردی احساس نمی کند. در نگاه اول حس نکردن درد خوشایند به نظر می رسد اما در واقعیت مشکلات زیادی بوجود می آورد. مثلا وقتی در حال خوردن غذا هستید و زبان خود را گاز می زنید به خاطر احساس درد، سریعا متوجه شده و زبان خود را رها می کنید. اما اگر درد نداشتید، به زودی متوجه نشده و ممکن بود آسیب جدی به زبانتان وارد کنید. یا زمانی که دستتان به سطح داغی برخورد می کند، به خاطر احساس درد و سوزش، سریعا واکنش نشان داده و دستتان را عقب می کشید. اما اگر این احساس درد و سوزش نبود احتمالا خیلی دیر متوجه سوختگی شدید دستتان می شدید.

شاید بهتر باشد این دردی که در خیلی از مواقع ناجی ما می شود را بهتر بشناسیم. از این رو در ادامه به تعریف درد، انواع درد و روش های سنجش میزان درد می پردازیم.

تعریف درد

درد یک احساس ناخوشایند به هنگام آسیب بافت های بدن است که از صدمه بیشتر جلوگیری می کند. در واقع شما زمانی احساس درد می کنید که یک سیگنال از بین رشته های عصبی به سمت مغز فرستاده می شود. برای مثال زمانی که شما یک جسم داغ را لمس می کنید، یک پیام به سمت نخاع ارسال شده و شما در یک واکنش سریع حتی قبل از اینکه پیام به مغز برسد، دستتان را عقب می برید.

انواع درد

انواع درد ها به دو دسته دردهای حاد و دردهای مزمن تقسیم می شوند. احتمالا تصور می کنید، درد حاد شدیدتر و آزاردهنده تر است اما درواقع برعکس می باشد. درد حاد معمولا در اثر آسیب های مختلف و به طور ناگهانی پدیدار شده و در مدت کوتاهی از بین می رود. مثل زمانی که زانوی شما به زمین خورده و زخمی شود. در ابتدا یک درد شدید احساس می کنید اما به مرور و در یک بازه زمانی کوتاه، درد زانوی شما از بین می رود. اما اگر بخواهیم درد مزمن را توضیح دهیم، بهترین مثال آن میگرن است. دردی که به صورت طولانی مدت شما را درگیر می کند. درد مزمن همچنین ممکن است خفیف یا شدید باشد و به صورت مداوم باشد یا به صورت دوره ای. برای مثال میگرن یک درد دوره ای است و بعضی اوقات شروع شده و متوقف می شود. اما آرتروز به صورت مداوم می باشد.

معیار های سنجش درد

برخی از اقدامات پزشکی که پزشکان برای سنجش میزان درد استفاده می کنند عبارتند از:

رتبه بندی عددی

در این روش یک بازه عددی بین 0 تا 10 انتخاب می شود که 0 به معنی درد نداشتن و 10 به معنی شدیدترین حالت درد است. و پزشک برای سنجش میزان درد بیمار از او می خواهد تا درد خود را با انتخاب یک عدد در این بازه توصیف کند.

توصیف کلامی

برخی از افراد مانند کودکان، بیماران مبتلا به اختلالات شناختی و بیماران اوتیسم ممکن است نتوانند با انتخاب یک عدد درد خود را توصیف کنند. به همین دلیل در چنین مواقعی پزشک از روش توصیف کلامی استفاده کرده و با پرسیدن سوال هایی به میزان درد آن ها پی می برد.

مقیاس چهره

این روش هم اکثرا برای کودکان استفاده می شود و پزشک در طول آن از کودک می خواهد بین چهره هایی که هر کدام نشانگر یک اندازه خاصی از درد هستند، یکی را انتخاب کند. در واقع در این روش، چهره ها جایگزین اعداد می شوند.

پرسشنامه درد

پرسشنامه درد در واقع یک پرسشنامه کتبی است که پزشک از بیمار می خواهد آن را پر کند. این پرسشنامه به دلیل سوالات مختلفی که دارد، اطلاعات دقیق تری در اختیار پزشک قرار می دهد. برای مثال اگر درد بیمار باعث ایجاد مشکل در الگوی خواب او شده باشد، پزشک از این طریق متوجه می شود.

روش های درمانی درد

مهم ترین نکته برای استفاده از یک روش درمانی، تشخیص علت و میزان درد می باشد. برای مثال ممکن است دو شخصی که هر دو در ناحیه کمر درد دارند از روش های درمانی متفاوتی مانند ورزش درمانی یا طب فیزیکی استفاده کنند و این موضوع به تشخیص پزشک بستگی دارد. با این حال به طور کلی برخی از انواع روش های درمانی عبارتند از:

  • طب سوزنی
  • ورزش درمانی
  • طب فیزیکی
  • دارو درمانی
  • انجام عمل جراحی
  • فیزیوتراپی