اتاق فرار یا اسکیپ روم یک تجربه ماجراجویانه و هیجان انگیز است که به عنوان یک بازی گروهی در میان جوانان از محبوبیت زیادی برخوردار است. در ایران نیز چند سالی است که گروه های مختلف به طراحی و اجرای این بازی پرداخته اند. و افراد زیادی علاقمند به تجربه ی این بازی هستند اما مثل هر تجربه ی جدیدی، سوالات و ابهات زیادی درباره ی این بازی وجود دارد. ما لیستی از تصورات اشتباه مشتریان قبل از مراجعه به اتاق فرار را جمع آوری کرده که در ادامه مورد بررسی قرار می دهیم.

  1. اتاق های فرار ترسناک است

شاید این تصور غلط برگرفته از فیلم ترسناک Escape Room 2019 باشد که خیلی از افراد فکر می کنند اتاق فرار به مبحوس شدن در یک اتاق ترسناک با محیطی دلهره آور و اتفاقات وحشتناک محدود می شود اما واقعیت چیز دیگری است. 

راحت ترین راه انتقال هیجان به مخاطبین، ترس است اما هنر طراحی یک اسکیپ روم خوب در این است که هیجان را از طریق معما به مخاطبین خود منتقل کند. با این حال باید گفت در یک اسکیپ روم خوب با حل هر معما، کلید حل معمای بعدی به دست می آید و تمام معماهایش بر مبنای تم آن طراحی شده است. تم، مهم ترین ویژگی یک اتاق فرار است؛ برای مثال ممکن است یک اتاق فرار دارای تم جنایی بوده و شما به عنوان کارآگاه وارد بازی شده و صحنه ی جرم را بررسی کنید. یا دارای تم معمایی بوده و شما به عنوان هکر وارد شوید. تم ترسناک هم یکی از تم های موجود برای اتاق فرار است و با وجود اینکه تم ترسناک در بین مخاطبین با استقبال بیشتری مواجه می شود نمی توان گفت اتاق فرار همیشه ترسناک است و تنها اتاق فرارهایی با تم ترسناک، به یک تجربه ی مهیج و به یاد ماندنی تبدیل می شوند.

  1. شما در اتاق مبحوس شده اید

یکی دیگر از نگرانی های افراد در مواجه با اتاق های فرار این است که فکر می کنند واقعا در طول بازی در یک اتاق حبس می شوند اما این فکر اشتباه است. در طول بازی، در اتاق واقعا قفل نیست و تنها برای هیجان انگیز تر شدن بازی، شما خود را جای افرادی تصور می کنید که در اتاق گیر افتاده اند و با حل معما ها باید به کلید دست یابند. همچنین باید بگوییم در حین بازی مدیر بازی با استفاده از دوربین مدار بسته شما را می بیند و در صورت بروز هرگونه مشکل می توانید عدم تمایل خود به ادامه ی بازی را اعلام کرده و از اتاق بیرون بیایید.

  1.  این بازی فقط برای کودکان یا فقط برای بزرگسالان است

بسیاری از افراد تصور می کنند این گونه اتاق ها فقط مخصوص کودکان یا بزرگسالان است. علی رغم این تصور اشتباه، اتاق فرار مخاطبین وسیعی را هدف قرار می دهد. برای مثال برخی از این بازی ها با معماهای پیچیده تر، برای مخاطبین بالغ مناسب تر است و یا بعضی از این بازی ها، سناریویی مناسب جمع های خانوادگی با رنج سنی متفاوت دارند. در نهایت شما می توانید هنگام رزرو یک اتاق فرار درباره ویژگی های آن مطالعه کرده و با مراجعه به سایت مربوطه، رنج سنی مناسب آن بازی را ببینید.

  1. برای حل معماهای اتاق فرار شما باید یک نابغه باشید

یکی از سوالات بسیاری از افراد این است که برای موفق شدن در بازی های اتاق فرار، باید دانش یا مهارت خاصی داشته باشیم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم اتاق فرار به گونه ای طراحی شده است که مغز شما را به چالش بکشد اما به این معنی نیست که نیاز به دانش و مهارت خاصی داشته باشید. قبل از ورود به بازی، مدیر بازی تمام نکات لازم را برای شما توضیح می دهد و در حین بازی هم شما را راهنمایی می کند. شما در جریان بازی با حل چند معما، متوجه تم بازی شده و می توانید در ادامه به خوبی پیش بروید. همچنین پیشنهاد ما به شما این است که قبل از رزرو بازی، تمام توضیحات مربوط به بازی را در سایتش مطالعه کرده و به عنوان اولین تجربه، بازی هایی با سطح سختی کمتر را انتخاب کنید.

  1. با دریافت راهنمایی (هینت)، جریمه می شوید

هینت یک اصطلاح در اتاق های فرار است به معنی اینکه مدیر بازی شما را در طول بازی راهنمایی می کند. برای هر اتاق فرار تیم پشتیبانی تعدادی هینت و زمان مشخص در نظر گرفته است که قبل از بازی برای شما توضیح می دهند اما به این معنی نیست که در صورت دریافت راهنمایی بیشتر جریمه شده یا از ادامه ی بازی محروم می شوید. در طول بازی شما می توانید تقاضای هینت بیشتر یا حتی زمان اضافه برای ادامه بازی داشته باشید و مدیر بازی با توجه به شرایط این امکان را برای شما فراهم می کند.

 

کلام آخر

در واقع اتاق فرار برخلاف همه بازی‌های کامپیوتری که با الهام از دنیای واقعی طراحی شده اند از بازی‌های کامپیوتری الهام گرفته است. همچنین در این بازی، فعالیت بدنی و فکری در کنار هم استفاده می شود که این باعث افزایش رشد و پویایی و در نتیجه خلاقیت و همیاری بیشتر بین اعضای تیم می شود. از این رو پیشنهاد ما به شما این است که اگر تا کنون این بازی مهیج را تجربه نکرده اید، فرصت را از دست ندهید و حتما آن را امتحان کنید.

در ادامه برای آشنایی بیشتر با اتاق های فرار کرج می توانید به سایت ما مراجعه کنید.