اگر فکر می کنید شغلی وجود دارد که هیچ سختی و چالشی به همراه ندارد، در اشتباه هستید. حتی شغل هایی که از دید بقیه خیلی راحت به نظر می رسند هم سختی های خودشان را دارند. surprise

در واقع آنچه باعث می شود سختی ها برایمان آسان و قابل تحمل شود، علاقه است. ما بیش از نیمی از روز خود را مشغول به کار هستیم. و اگر به کار و حرفه ی خود علاقه نداشته باشیم، همه چیز سخت تر می شود. کسانی که به شغل خود علاقه دارند، به سختی ها توجه نکرده و در پایان از آنچه برایش زمان گذاشته اند، راضی هستند.

اما جدای از مسئله علاقه، در این مقاله می خواهیم برخی از شغل هایی که از دید عموم افراد آسان به نظر می رسند را بررسی کنیم.

مدل

شاید به نظر برسد مدلینگ یک شغل راحت است. کسی که با پوشیدن لباس ها، کفش ها و دیگر محصولات برند های مختلف، مقابل دوربین می آید و لبخندهای سخاوتمندانه می زند. اما در حقیقت مدلینگ هم سختی های خودش را دارد. ساعات کاری فشرده و طولانی، مراقبت های پی در پی غذایی، رژیم های سخت و چالش هایی که با آژانس های تبلیغاتی بوجود می آید، تنها نمونه ای از این سختی ها می باشد.

بازیگر

بازیگری اگرچه یک شغل جالب و مجذوب کننده به نظر می رسد، اما بازیگران هم شغل آسانی نداشته و با چالش هایی رو به رو هستند. اینکه کسی جلوی دوربین و در واقع جلوی افراد زیادی، بازی کند، دیالوگ های سخت را از حفظ بگوید و داخل نقش خود فرو برود، اصلا آسان نیست. به علاوه گاهی اوقات بازیگران مجبور می شوند برای بازی کردن یک نقش خاص، مهارت هایی را یاد بگیرند که قبلا هیچ پیش زمینه ای در رابطه با آن نداشته اند.

خبرنگار

آنچه اکثر ما از خبرنگاری تصور می کنیم، یک شغل جذاب و لذت بخش است اما باید گفت پشت این شمایل جذاب، سختی های بسیاری پنهان شده اند. خبرنگاران بنا به حوزه خبری که انتخاب می کنند ممکن است برای تهیه خبر در موقعیت های خطرناکی قرار بگیرند. گاهی حتی ممکن است مورد توهین و آزار قرار بگیرند. خبرنگاران سعی می کنند مشکلات جامعه را عنوان کرده و در مواقع لزوم، با قلم خودشان تحولی ایجاد کنند. اما این کار به سادگی امکان پذیر نیست و گاهی اوقات ممکن است حتی شغلشان را از دست بدهند.

فریلنسر

فریلنسر به کسانی گفته می شود که در خانه و به صورت پروژه ای برای کارفرمایان متعددی کار می کنند. فریلنسر ها خودشان تصمیم می گیرند چه کاری انجام بدهند. با اینکه در نگاه اول این شغل خیلی وسوسه کننده به نظر می رسد اما سختی هایی هم دارد. برای مثال فریلنسر ها با کارفرمایان ملاقاتی ندارند و همین ممکن است مشکلات زیادی را در حین کار بوجود بیاورد. همچنین داشتن یک برنامه زمانبندی درست و رعایت تعادل بین زندگی شخصی و کاری برای آن ها دشوار است. البته این نکته هم لازم به ذکر است که کار همیشه وجود ندارد و ممکن است فریلنسر ها نتوانند به مدت چندین ماه، آنچه می خواهند را پیدا کرده و منبع درآمد داشته باشند.

معلم

همیشه شنیده ایم که ساعت کاری معلمین نسبت به دیگر شغل ها کمتر است. تعطیلات تابستان، تعطیل هستند و به محض اینکه برف می بارد یا هوا آلوده می شود، خوش به حالشان می شود. اما در واقعیت ساعت کاری معلمین بیشتر از آنچه به نظر می رسد، می باشد. تصحیح کردن برگه ها، نوشتن طرح درس، طرح سوالات و برنامه ریزی درسی برای دانش آموزان بخشی از کار آن هاست که در خانه انجام می دهند. تعطیلات تابستان برای معلمین با کلاس های آموزشی مخصوص معلم ها و برنامه ریزی درسی برای سال تحصیلی می گذرد و همه این ها در حالیست که حقوق معلمین خیلی کمتر از میزان زحمات آن ها می باشد.

چطور سختی ها آسان می شوند؟

حالا که از سختی های کار صحبت کردیم، این سوال پیش می آید که پس چطور این مسیر سخت را طی کنیم؟ چطور شغلی داشته باشیم که از آن لذت ببریم؟ در پاسخ به این سوال همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، علاقه داشتن به شغل از اهمیت زیادی برخوردار است. و این علاقه با یک انتخاب درست میسر می شود.

در نهایت باید به یاد داشته باشید که فرقی ندارد شما بازیگر هستید، پزشک هستید یا آشپز؟ اگر حرفه ی خود را دوست داشته باشید، سختی هایش برایتان شیرین می شود. بنابراین از همین حالا شروع کنید و حرفه ای که به آن علاقه دارید را دنبال کنید. حتی اگر تحصیلات دانشگاهی دیگری دارید هم جای نگرانی نیست. آموزشگاه های زیادی وجود دارند که به صورت عملی، حرفه های مختلفی را آموزش می دهند. برای مثال مراکز فنی حرفه ای، دوره های آموزشی زیادی دارند که می توانید از آن ها استفاده کرده و آن حرفه ای که دوست دارید را یاد بگیرید.