بسیاری از افراد وقتی صدای قلب خود را می شنوند که در شرایط خاص هیجانی مانند خوشحالی، ترس یا اضطراب واقع شده باشند یا آن که مشغول یک فعالیت ورزشی شوند. مصرف برخی از داروها باعث کاهش ضربان قلب می شود. اغلب آریتمی‌ها بی ضرر هستند، اما در برخی موارد ممکن است خطرناک باشد و حتی جان فرد مبتلا را تهدید کند.

در صورت بروز تپش قلب نامنظم، قلب نمی‌تواند خون کافی به بدن پمپاژ کند. در نتیجه کمبود جریان خون، ممکن است به مغز، قلب یا سایر اعضاء بدن آسیب وارد شود. اما اگر کاهش یا افزایش ضربان قلب ادامه داشته باشد، نشان دهنده آن است که قلب دچار آریتمی یا بی نظمی ضربان شده که در صورت بی توجهی ممکن است این آوای حیاتی برای همیشه خاموش شود.



به نقل از وبسایت رسمی مرکز قلب تهران دو نوع اصلی آریتمی وجود دارد : برادی کاردی و تاکی کاردی

برادی کاردی زمانی رخ می دهد که ضربان قلب بسیار آهسته است (کمتر از 60 ضربان در دقیقه)‌.
تاکی کاردی هم زمانی ایجاد می شود که ضربان قلب بسیار سریع است(بیش از 100 ضربه در دقیقه ).

علایم آریتمی چه هستند ؟

• در صورتیکه آریتمی کوتاه باشد، معمولا فاقد هرگونه علامتی است . تنها ممکن است به صورت حذف یک ضربان قلب باشد که شما به ندرت متوجه آن می شوید .

• ممکن است احساس لرزش (ارتعاش) در قفسه سینه یا گردن ایجاد گردد .

• زمانیکه آریتمی ها شدید بوده یا آنقدر طول بکشند که عملکرد قلب را تحت تاثیر قرار بدهند ، ممکن است قلب قادر به پمپ کردن خون کافی به بدن نباشد . این امر منجر به احساس خستگی یا سبکی سر یا بیحالی می شود . همچنین ممکن است منجر به مرگ گردد .

• تاکیکاردی می تواند منجر به کاهش توانایی پمپ کردن قلب و در نتیجه تنگی نفس ، درد قفسه سینه ، سبکی سر یا کاهش سطح هوشیاری شود. ممکن است این حالت در صورت شدید بودن منجر به حمله قلبی یا مرگ شود .

علت آریتمی قلب:

عوامل مختلفی در ایجاد آریتمی قلب نقش دارد؛ از علت مادرزادی گرفته تا بیماری های قلبی. در آریتمی مادرزادی فرد ممکن است دارای یک عصب اضافه در قلبش باشد یا آن که جدار قلب وی ضخیم یا نازک باشد که باعثآریتمی قلب می شود.

از طرفی آریتمی می تواند ناشی از بیماری های قلبی باشد؛ مانند آن که فردی در اثر مسدود شدن رگ های قلب، سکته کند و قلب وی دچار آریتمی شود. آریتمی همچنین ممکن است در اثر نبود درچه قلب به وجود آید؛ اما بسیاری از افرادی که دچار آریتمی می شوند، ساختمان قلب شان کاملا سالم است و مهم آن است افرادی که دچار آریتمی قلب می شوند حتما باید به متخصص قلب و عروقلیست بهترین متخصص قلب و عروق کرج ) مراجعه کنند تا در صورت نیاز توسط آنها درمان شوند.

آریتمی‌ها در افرادی که بیماری‌ها یا مشکلات قلبی باعث ضعیف شدن قلب آن‌ها شده است، بیشتر شایع است. از جمله در افراد مبتلا به:

  • حمله‌‌های قلبی

  • نارسایی قلبی و کاردیمیوپاتی

  • نشتی یا تنگی دریچه‌های قلب

  • بیماری‌های قلبی ارثی و مادرزادی


شرایط دیگری که می‌تواند خطر ابتلاء به تپش قلب نامنظم را افزایش دهد، عبارت است از:
 

  • عفونت‌هایی که موجب آسیب دیدگی ماهیچه قلب یا کیسه احاطه کننده اطراف قلب می‌شود.

  • دیابت

  • وقفه تنفس در خواب

  • پر کاری یا کم کاری غده تیروئید (زیاد بودن یا کم بودن هورمون تیروئید در بدن)

  • فشار خون بالا


عوامل متعدد دیگری هم وجود دارد که می‌تواند خطر بروز ضربان قلب نامنظم را افزایش دهد. از جمله این عوامل می‌توان به جراحی قلب، برخی از داروها و عدم تعادل در مقدار مواد شیمیایی یا دیگر مواد موجود در گردش خون.

آریتمی ها چگونه درمان می شوند ؟

پیش از درمان، پزشک می بایست بداند که یک آریتمی در قلب شما چگونه آغاز می شود؟ و آیا این آریتمی غیر طبیعی می باشد یا نه؟

یک نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام (ثبت پیام های الکتریکی ایجاد شده توسط قلب بر روی کاغذ) اغلب جهت تشخیص آریتمی ها به کار می رود . سایر راههای بررسی محل شروع آریتمی استفاده از دستگاه ثبت قابل حمل ، تستهای استرس ورزشی و بررسی های الکتروفیزیولوژیک (تعیین نقشه الکتریکی قلب شما ) می باشند .

درمان‌های رایج برای تپش قلب نامنظم شامل داروها، روش‌های پزشکی و جراحی می‌باشد. اگر ضربان نامنظم قلب شما موجب بروز علائم خطرناکی مانند سر گیجه، درد قفسه سینه یا غش شود، ممکن است پزشک شما تشخیص دهد که این عارضه باید درمان شود. همچنین اگر تپش قلب نامنظم باعث افزایش خطر عوارضی از قبیل نارسایی قلبی، سکته مغزی یا ایست قلبی شود، ممکن است پزشک به شما توصیه کند که آن را درمان کنید.

شیوه زندگی و درمان های خانگی برای مبتلایان به آریتمی قلبی :

  • خوردن غذاهای سالم: داشتن یک رژیم غذایی سالم کم نمک و عاری از چربی های جامد و غنی از میوه ها، سبزیجات و دانه های کامل.

  • ترک کردن سیگار: اگر سیگار می کشید و نمیتوانید خودتان آن را ترک کنید، با پزشک خود درباره استراتژیها یا برنامه هایی برای کمک به شکستن عادت سیگار کشیدن، صحبت کنید.

  • حفظ وزن سالم: با اضافه وزن، خطر ابتلا به بیماری های قلبی افزایش می یابد.

  • به طور منظم ورزش کردن: ورزش روزانه و فعالیت بدنی خود را افزایش دهید.