پیانو یکی از مشهورترین سازهایی است که صفحه کلید دارد و صدای آن در اثر برخورد چکش هایی با سیم های فلزی، تولید می شود. با وجود اینکه پیانو در سبک ها و شکل های مختلفی ارائه می شود می توان آن را از نظر اندازه در دو دسته ی کلی پیانوهای عمودی و افقی قرار داد. smiley

پیانوهای عمودی

این نوع پیانوها به خاطر ارتفاع زیاد و موقعیت رشته هایشان، عمودی نامیده می شوند و ارتفاع آن ها از 91 سانتی متر تا 1.5 متر متغیر است. به طور کلی پیانوهای عمودی خودشان 4 نوع دارند که عبارتند از:

  1. اسپینت

اسپینت اصطلاحی است که برای خمیدگی استفاده می شود و از آنجایی که جعبه صوتی پیانوهای اسپینت نسبت به صفحه کلید آن، 30 درجه به سمت راست خم شده است، این نام را برایش انتخاب کرده اند. اسپینت ها با ارتفاع حدود 91 تا 96 سانتی متر و عرض تقریبی 1.4 متر، کوچکترین پیانوهای عمودی محسوب می شوند. و به دلیل اندازه ی مناسبشان، برای افراد ساکن در آپارتمان که فضای محدودی دارند، بسیار مناسب و محبوب می باشند.

  1. کنسول

این نوع پیانوها زیبایی خاصی دارند و ارتفاعشان کمی بزرگتر از اسپینت و بین 1 تا 1.09 متر می باشد. همچنین پیانوهای کنسول بدنه ای محکم و بادوام دارند و معمولا در آموزشگاه های موسیقی و استودیو ها برای ضبط استفاده می شوند.

  1. استودیو

این نوع پیانو ها ارتفاعی بین 1.14 تا 1.21 متر دارند و عرض تقریبی آن ها 1.4 متر می باشد. پیانوهای استودیو به دلیل قابلیت تولید فرکانس های بالای صدا، کیفیت صدای خوبی دارند و بسیار بادوام هستند. از این رو این نوع پیانوها در آموزشگاه های موسیقی و استودیو استفاده می شوند و برای مصارف شخصی و روزمره استفاده نمی شوند.

  1. آپرایت

پیانوهای آپرایت، بلندترین نوع پیانوهای عمودی هستند که ارتفاعی بین 1.2 تا 1.5 متر دارند و عرض تقریبی آن ها مانند دیگر پیانوهای عمودی، 1.4 متر می باشد. صدای آپرایت پیانو در تمام جهات پخش می شود و تن صدای آن، تمام اتاق را پر می کند. اما این نوع پیانو بیشتر در گذشته استفاده می شده است و برای افراد تازه کار مناسب نمی باشد.

پیانوهای افقی

پیانوهای افقی که به پیانوهای گرند نیز معروف هستند، به علت طول و موقعیت قرارگیری رشته هایشان، افقی نامیده می شوند و تن های ظریفی را تولید می کنند. به طور کلی پیانوهای افقی بر اساس اندازه به 6 نوع تقسیم می شوند که عبارتند از:

  1. Petite Grand

این نوع پیانو، کوچکترین پیانوی افقی است که اندازه ی آن از 1.34 تا 1.5 متر است و با وجود کوچک بودنش، هنوز هم قدرتمند می باشد.

  1. Baby Grand

این نوع پیانو، پیانوی محبوبی است که اندازه ی آن از 1.5 تا 1.67 متر است و به دلیل کیفیت صدای خوب، جذابیت ظاهری و قیمت نسبتا مناسبش، پرطرفدار می باشد.

  1. Medium Grand

این نوع پیانو نسبت به پیانوهای Baby Grand بزرگتر هستند و اندازه ی آن ها حدودا 1.7 متر می باشد.

  1. Parlor Grand

Parlor به معنای سالن پذیرایی است و پیانوهای  Parlor Grand پیانوهایی هستند که اندازه ای حدود 1.75 تا 1.85 متر دارند و در گذشته در سالن های پذیرایی مجالس بزرگ استفاده می شدند. اما امروزه به دلیل فضای محدود، علی رغم ظاهر چشمگیرشان نمی توان از آن ها استفاده کرد.

  1. Semiconcert

این نوع پیانو بزرگتر از پیانوی Parlor Grand می باشد و اندازه ی آن حدودا 1.87 تا 2.13 متر می باشد.

  1. Concert Grand

این نوع پیانو، بزرگترین پیانوی گرند محسوب می شود و اندازه ی آن حدودا 2.74 متر می باشد.

دسته بندی رایج پیانو

احتمالا الان این سوال برایتان پیش آمده که پس تکلیف پیانوهای دیجیتال چه می شود؟ یا چرا پیانوهای دیواری و رویال در این دسته بندی جایی ندارند؟ در پاسخ به این سوال ها باید بگوییم که پیانوهایی که تا الان از آن ها نام برده ایم، پیانوهای آکوستیک می باشند. اما در یک دسته بندی رایج تر می توان گفت پیانوها در سه دسته ی رویال(گرند)، دیواری و دیجیتال وجود دارند.

پیانوی رویال

پیانوهای رویال در واقع همان پیانوهای گرند هستند که در ایران به اسم رویال شناخته می شوند و اندازه ی آن ها از 1.3 تا 2 متر می باشد و در بزرگی دارند که برای بهتر شدن صدا، باید به صورت نیمه باز قرار بگیرد.

پیانوی دیواری

پیانوی دیواری در واقع همان پیانوهای آپرایت عمودی هستند که بیشتر به این اسم شناخته می شوند و بر خلاف پیانوهای رویال، سیم ها و چکش های عمودی دارند.

پیانوی دیجیتال

پیانوی دیجیتال از یک سیستم الکترونیکی پیانو تولید شده و توسط اسپیکر موجود در پیانو باعث پخش و تولید صدا می شود. با وجود اینکه پیانوهای آکوستیک از محبوبیت بیشتری برخوردارند، با توجه به هزینه بیشتری که دارند، امروزه پیانوهای دیجیتال جایگزین مناسبی برای آن ها شده اند.

منبع: https://www.liveabout.com/the-piano-2455864