مبل یکی از تاثیرگذارترین وسایل منزل در دکوراسیون داخلی خانه است و از آنجایی که ممکن است تا مدت ها از آن استفاده کنید، انتخاب یک مبلمان مناسب که در کنار ظاهری زیبا، کیفیت خوبی هم دارد، از اهمیت زیادی برخوردار است. از این رو برای انتخاب یک مبلمان خوب و باکیفیت علاوه بر در نظر داشتن علایق و سلیقه ی شخصی خودتان، باید به برخی از نکات توجه کنید که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم. wink

1. بررسی اندازه

اگر شما مبلی را انتخاب کنید که از نظر اندازه مناسب فضای خانه نباشد، منطقی نیست. شما باید اندازه های طول، عمق و ارتفاع مبل انتخابیتان را با محل قرارگیری مبل، مقایسه کنید. به طور کلی یکی از بررسی های اولیه مبل، میزان عمق آن می باشد. عمق مبل باید به گونه ای باشد که وقتی روی آن می نشینید، پاهایتان به زمین برسد و بتوانید پشت زانوهایتان را به لبه آن تکیه دهید. همچنین مبل ها باید برای تمام اعضای خانواده راحت باشند و به گونه ای انتخاب شوند که پاسخگوی نیازهای شما باشند. برای مثال اگر به دنبال یک مبل راحتی برای دراز کشیدن جلوی تلویزیون هستید، باید به اندازه آن توجه کنید؛ زیرا انتخاب یک مبلمان رسمی و کوچک، پاسخ گوی نیاز شما نخواهد بود.

2. ارزیابی چهارچوب مبل

اگر مبل های شما فرسوده و خراب شوند، می توانید اجزای داخلی آن مانند پارچه، بالش های مبل و کوسن ها را عوض کنید اما در مورد چهارچوب یا همان اسکلت مبل ها تنها در صورتی می توانید از آن دوباره استفاده کنید که محکم و باکیفیت باشند. اگر هدفتان خرید مبل های با کیفیتی است که سال ها بتوانید از آن استفاده کنید، بهتر است به چهارچوب آن توجه کنید. برای مثال مبل های ارزان قیمت ممکن است قاب هایی داشته باشند که از خرده چوب، پلاستیک یا فلز ساخته شده است. اما یک مبل خوب و با کیفیت، چهارچوب مستحکمی دارد که از چوب های با کیفیت و سختی مانند بلوط، خاکستر، گردو و ... ساخته شده باشد.

به طور کلی به گفته سایت مبلمان smartfurniture، چهارچوب اکثر مبل ها از چوب ساخته شده است اما برخی از آن ها نیز فلزی هستند. و در یک دسته بندی کلی انواع متریال قاب مبل ها شامل خرده چوب ها، چوب های سخت، چوب های سوخته شده در کوره و فلزات هستند که بهترین نوع آن ها چوب های سخت و محکم و یا چوب های سوخته شده می باشند.

3. ارزیابی دسته های مبل

دسته مبل ها باید از استحکام خوبی برخوردار باشند. به خصوص اگر فرزندان کوچکی دارید، این مسئله اهمیت بیشتری دارد. بهتر است هنگام خرید مبل، دسته های آن را بررسی کنید. حتی شاید فکر خوبی باشد که روی مبل بنشینید و دستتان را تکیه داده و کمی فشار به آن وارد کنید تا میزان استحکامش را بسنجید.

4. سنجش فنر مبل

فنرهایی که بالشتک های مبل را نگه می دارند، در سه سطح کیفی قرار می گیرند. آن هایی که هزینه کمتری دارند، کیفیت بسیار کمی دارند و به شکل توری هستند و اگر به دنبال مبل های محکم و با دوامی هستید به هیچ وجه از این گروه انتخاب نکنید. گروه بعدی که اکثر مبل ها از آن استفاده می کنند، فنرهای زیگزاگی هستند که به شکل یک نمودار سینوسی بوده و اگر جنس خوبی داشته باشند، مناسب هستند. و اما گروه آخر، فنر های هشت طرفه ای هستند که در اکثر مبل های لوکس و گران قیمت استفاده می شوند و استحکام بالایی دارند. اما اینکه بین فنر های زیگزاگی و فنرهای هشت طرفه کدام یک بهتر هستند، مسئله ای است که کارشناسان مبل هنوز هم راجع به آن اختلاف نظر دارند.

5. بررسی لایه های نرم

چهارچوب و تمام گوشه های مبل باید به خوبی توسط یک لایه ی نرم و بالشتک مانند پوشیده شوند. برای اطمینان دست خود را روی لبه های داخلی و گوشه های مبل قرار دهید تا از تیز نبودن آن ها مطمئن شوید. در غیر این صورت اگر روکش مبل های شما به مرور زمان فرسوده شود، وجود لبه های تیز، شما را آزار داده و استفاده از مبل ها را دشوار می کند.

6. توجه به جزئیات و ریزه کاری ها

جزئیات و ریزه کاری ها اگرچه در کیفیت و راحتی مبل تاثیرگذار نیستند اما نقش مهمی در جذابیت بصری دارند. دوخت خوب درزها، جنس مناسب پارچه ی مبل و یا محکم بودن دکمه های مبل در صورت وجود از جمله مواردی هستند که باید به آن ها توجه کنید.

7. بررسی بالشتک مبل

بالشتک ها باید محکم و انعطاف پذیر بوده و به خوبی در چهارچوب مبل، جا شوند. همچنین بالشتک های با کیفیت قابلیت ارتجاعی دارند و زمانی که به آن ها فشار می آورید، پس از رها کردنشان باید به حالت اولیه برگردند. در غیر این صورت به مرور زمان و پس از نشستن های طولانی بر روی مبل، روی بالشتک ها جا افتاده و راحتی خود را از دست می دهند.

منبع: https://www.thespruce.com/tips-for-buying-a-great-sofa-1391218